Treceți la conținutul principal

By Catalin Lazar

Fiecare persoana isi construieste si asambleaza activ realitatea, o lume de reprezentari si semnificatii pe care o locuieste si o considera reala si de la sine evidenta.

Devenim complet absorbiti in propria noastra constructie a realitatii din cauza ca nu suntem constienti de rolul nostru de constructor-autor al acestei realitati.

In plan uman nu exista nicio versiune obiectiv corecta a realitatii, nicio singura semnificatie adevarata a evenimentelor, catre care un terapeut trebuie cu necesitate sa orienteze terapia.

Exista un numar nelimitat de cai viabile prin care viziunea despre realitate se poate schimba astfel încat sa fie inlaturata o problema prezenta. Diferenta dintre starile de bine sau de rau, fericire sau nefericire este data de diferenta dintre constructiile de semnificatii prin care indivizii se raportează la circumstante.

Prin orientarea catre un mod alternativ de a vedea realitatea, care nu include producerea simptomului, se poate obtine o schimbare profunda. Aceasta presupune constientizarea faptului ca "eu sunt cel ce creez experienta ce credeam ca mi se întampla mie, eu fiind cel ce o pot transforma".

La baza unei probleme care reapare deranjant in viata unei persoane, cu sau fara constientizarea acestei situatii sau in pofida oricarui efort de vointa, exista o dimensiune, un adevar emotional din perspectiva caruia un simptom este mai important sa existe decat sa nu existe.

Constientizarea acestei dimensiuni ofera sens dinamicii interioare si deschide calea catre noi alternative viabile de a vedea lumea si propria persoana...

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Imaginatia este reala. Realitatea este imaginata.

scris de Catalin Lazar,  psihoterapeut La prima vedere aceasta afirmatie pare oarecum absurda, dar in acelasi timp surprinde un adevar de o importanta deosebita in psihote rapie, fapt remarcat si de C.G. Jung atunci cand a afirmat ca prima realitate cu care ne intalnim este propria noastra minte sau de Alfred Korzybski prin celebra afirmatie "Harta nu este teritoriul".  Felul in care percepem si interpretam realitatea este influentat de propriile noastre vederi, interpretari, asteptari, experiente anterioare, uneori chiar traumatice. Anumite situatii sau afirmatii ale persoanelor cu care interactionam, pot fi, in consecinta, banale sau generatoare de emotii intense. Aceeasi situatie particulara nu are aceeasi semnificatie sau o importanta egala, de la un om la altul. Mai mult, ne asteptam ca ceilalti sa simta, sa inteleaga sau sa vada lucrurile la fel ca noi si nu este deloc neaparat sa fie asa, ceea ce conduce de multe ori la acumularea de frustrari interioa

Către o abordare psihoterapeutica de calitate

scris de Cătălin Lazăr, psihoterapeut Ruminația constă în gândirea repetitivă despre cauzele, consecințele și simptomele propriilor afecte negative. Oamenii rămân captivi îndelung în fluxul gândurilor negative.  Ruminația excesivă este expresia perpetuării unei ineficiențe în viața psihică individuală și a nerezolvării problemelor ce țin de încrederea în sine. În demersul de atingere a obiectivelor personale se interpun paternuri de evitare ce mențin adesea persoana în ipostaze de amânare sau de renunțare, exprimate printr-un blocaj însoțit de afecte negative. Caracteristic ruminației este o funcționare în plan neurologic în care este implicată rețeaua modului implicit. Persoana rămâne suspendată într-o procesare nesfârșită, la jumătatea drumului între nevoile sale importante și atingerea obiectivelor legate de acestea. Ruminația poate apărea în urma unei situații stresante, a unor interacțiuni sociale neplăcute, sau a unui eveniment traumatic. Este adesea asociat

Timpul subiectiv

La o intalnire cu gandirea unor fizicieni de cel mai inalt nivel precum Albert Einstein sau Stephen Hawking putem intelege ca dilema "cine a fost mai intai, oul sau gaina?" este o falsa problema. Timpul este o dimensiune care se naste odata cu Big Bangul si din acest moment este destul de dificil cu a mai opera in termeni de genul "inainte de". Din punctul de vedere al transformarii interioare, am putea spune ca in lume exista doua tendinte in psihologie. Una ar fi specifica gandirii occidentale si are caracteristica de a urmari omul intr-un proces treptat de transformare, in care dinamica interioara are un rol determinant. Cealalta, imprumuta caracterististici ale disciplinelor orientale si se bazeaza pe o transformare imediata de tip insight meditativ. Daca prima se foloseste de experiente ce au avut loc in timp si care si-au lasat amprenta asupra personalitatii oamenilor, cea din urma pune accentul pe experimentarea imediata, intr-un scop transformativ. Cum p